Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on lokakuu, 2020.

Anna sen soida

Kuva
Mitähän tapahtuis, jos kaikki ihmiset rukoilisi aina, kun he näkisi keltaisen auton? 6.9. Saarnasin  Uuden Verson  Varikkomessussa. Saarna käsitteli oman kodin ja perheen hengellisen elämän hoitamista . Tähän julkaisuun oon koonnut tiivistelmän opetuksesta ja saarnan voi halutessaan myös katsoa alta (alkaa 37. minuutin kohdalla): Viiniköynnöksen oksat (Joh. 15:1-11): 15 1 »Minä olen tosi viinipuu, ja Isäni on viinitarhuri.  2 Hän leikkaa minusta pois jokaisen oksan, joka ei tuota hedelmää, mutta jokaisen hedelmää tuottavan oksan hän puhdistaa liioista versoista, jotta se tuottaisi hedelmää entistä enemmän.  3 Te olette jo puhtaat, sillä se sana, jonka olen teille puhunut, on puhdistanut teidät.  4 Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Eihän oksa pysty tuottamaan hedelmää, ellei se pysy puussa, ja samoin ette pysty tekään, ellette pysy minussa. 5 »Minä olen viinipuu, te olette oksat. Se, joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, tuottaa paljon hedelmää. Ilma...

Mielenterveyspäivä: Terapia on tavallinen juttu

Kuva
Kas, tänään on mielenterveyspäivä. Oikeastaan aika hienoa, että sellainen on.  Tuli mieleen kolumni, jonka olen kirjoittanut reilu kolme vuotta sitten. Se lienee yksi toimittajaurani luetuimmista jutuista. Ehkä siksi, että voidaan edelleen puhua jonkin sortin tabusta. Vaikkakin ihana huomata ja todeta, että aihe on taas normalisoitunut viimeisen kolmen vuoden aikana.  Toisaalta tekisi mieli muokata tekstiä, mutta jätettäköön se siihen muotoon, jossa sen 24-vuotiaana peppipitkätossuna julkaisin. Olen ylpeä sinusta, silloinen Emma ! Tänään voin todeta, että olen tullut monissa asioissa eteenpäin - ja sitten en kuitenkaan. Edelleen kamppailen erityisesti oman hyvinvoinnin priorisoinnin sekä vaativuusajatusten kanssa. Edelleen huomaan, että on usein vaikea olla itselleen joustava ja lempeä. Paniikkikohtauksia tulee harvemmin, mutta niitäkin toisinaan. Se on ihan ok, joskus mieli reagoi niin. Mutta on silti hyvä miettiä, miten mieli voisi olla terveempi, miten olo voisi olla levoll...