Anna sen soida
Mitähän tapahtuis, jos kaikki ihmiset rukoilisi aina, kun he näkisi keltaisen auton?
6.9. Saarnasin Uuden Verson Varikkomessussa. Saarna käsitteli oman kodin ja perheen hengellisen elämän hoitamista. Tähän julkaisuun oon koonnut tiivistelmän opetuksesta ja saarnan voi halutessaan myös katsoa alta (alkaa 37. minuutin kohdalla):
Viiniköynnöksen oksat (Joh. 15:1-11):
151»Minä olen tosi viinipuu, ja Isäni on
viinitarhuri. 2Hän leikkaa minusta pois jokaisen oksan, joka
ei tuota hedelmää, mutta jokaisen hedelmää tuottavan oksan hän puhdistaa liioista
versoista, jotta se tuottaisi hedelmää entistä enemmän. 3Te olette jo puhtaat, sillä se sana, jonka olen teille
puhunut, on puhdistanut teidät. 4Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Eihän oksa
pysty tuottamaan hedelmää, ellei se pysy puussa, ja samoin ette pysty tekään,
ellette pysy minussa.
5»Minä olen viinipuu, te olette oksat. Se, joka
pysyy minussa ja jossa minä pysyn, tuottaa paljon hedelmää. Ilman minua
te ette saa aikaan mitään. 6 Joka ei pysy minussa, on kuin irronnut oksa: se
heitetään pois, ja se kuivuu. Kuivat oksat kerätään ja viskataan tuleen, ja ne
palavat poroksi.
7»Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät
teissä, voitte pyytää mitä ikinä haluatte, ja te saatte sen. 8Siinä minun Isäni kirkkaus tulee julki, että te
tuotatte runsaasti hedelmää ja niin osoitatte olevanne opetuslapsiani. 9Niin kuin Isä on rakastanut minua, niin olen minä
rakastanut teitä. Pysykää minun rakkaudessani. 10 Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun
rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen
rakkaudessaan.
11»Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minun iloni sydämessänne ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi. 12 Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä.
~
MITÄ on hengellinen elämä?
Niin, voiko semmosesta ees puhua? Voi. Mutta hengellistä elämää ei kuitenkaan pidä ajatella muusta elämästä erillisenä asiana: Jumala elää meissä kristityissä ja on Pyhän Henkensä kautta siellä, missä mekin. Jumala kutsuu meitä ihan tavalliseen hyvään elämään: vessan pesu on hengellistä toimintaa siinä missä mikä tahansa muukin. Jumala ei asu ja vaikuta ainoastaan kirkkorakennuksissa tai ylistyshetkissä.
Mutta me ihmiset tarvitaan konkretiaa ja selkeät työkalut ja luokittelut voivat auttaa hahmottamaan asioita. Joten siinä missä voimme puhua fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta elämänalueesta tai terveydestä, voidaan myös hengellisestä elämästä tai hengellisestä terveydestä.
Mun mielestä hengellinen elämä on ytimeltään sitä, että me opitaan ja opetellaan sisäistämään Jumalan rakkautta meitä kohtaan ja harjotellaan elämään Jumalan rakkaina lapsina. Hengellinen elämä ei siis oo esimerkiksi suorittamista tai jotain tosi pyhän ja täydellisen ihmisen esittämistä. Itse asiassa pikemminkin päinvastoin: kun me harjotellaan Jumalan lapsina elämistä, niin se tarkottaa aina samalla oman pienuuden ja heikkouden tunnistamista ja tunnustamista. Se on sen muistamista, että me tarvitaan Jumalaa.
~
MIKSI oman kodin hengelliseen elämään kannattaisi panostaa?
Tosta Johanneksen tekstistä löytyy pari aika hyvää vastausta. Ensinnäkin, "ilman minua te ette saa aikaan mitään" (Joh. 15:5). Ja toisekseen, "jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, voitte pyytää mitä ikinä haluatte, ja te saatte sen" (Joh. 15:7).
Oon myös sitä mieltä, että kun oman kodin hengelliseen elämään panostaa, niin maailma saattaa muuttua. Mitä muutakaan voi tapahtua, jos yhä useampi koti ja perhe alkaa sisäistää Jumalan rakkautta omalle kohdalle ja antaa sen näkyä myös näkyä ulospäin?
~
MITEN? 5 työkalua:
1. Lue Raamattua
Näin hetki sitten Instagramin ihmeellisessä maailmassa meemin, joka kuului ”Complaining about a silent God with a closed Bible is like complaining about no text messages with a phone that’s turned off”. Eli suomeksi kutakuinkin niin, että ”Jos haluaa kuulla Jumalan ajatuksia, mutta ei avaa Raamattua, niin se on vähän sama asia kuin että oottais tekstaria, muttei avaa puhelinta”.
Me tarvitaan Raamattua. Se on meidän
ruokaa ja juomaa, meijjän
bensaa. Raamattu ei oo ainoa väline tai kanava jonka kautta me voidaan
saada Jumalasta tietoa, mutta se on on ihan ehdottoman tärkeä ja omalla
tavallaan korvaamaton.
Raamatun lukemisessa säännöllisyys on avainasemassa! Mie pyrin lukemaan joka päivä. Jos en mitään muuta ehdi, niin illalla on hyvä nukahtaa Jukka Norvannon ääneen (Raamattu kannesta kanteen).
Jos sulla ei oo vielä omaa Raamattu-rutiinia, niin pohdi, mikä se voisi olla. Jos otat ekana aamulla puhelimen käteen, voisitko avata Raamattu-sovelluksen? Tai voitko aamutoimien tai koulu- tai työmatkan taustalla kuulua ääniraamattu? Luetko yksin vai yhessä? Jos sulla on lapsia, niin voiko Lasten Raamattu olla osa iltasatua?
Tapoja on monia, eikä tyylillä niin väliä, mutta säännöllisyydellä ja rutiinilla on arvoa. Ei se määrä, eikä ehkä edes se laatu, mutta se säännöllisyys ja pitkäjänteisyys. Ihan vähän joka päivä on parempi ku kunnolla kerran kesässä!
2. Rukoile
Todettakoon, että mun mielestä on vaikea ajatella että jos lukee Raamattua hartausmielessä niin etteikö se jo itsessään olisi rukousta ja Jumalan puoleen kääntymistä.
Rukoukseen pätee sama, mikä Raamatun lukemiseen: tyylejä ja tapoja on monia ja kannattaa etsiä se itselle luonteva rutiini, jota lähtee omassa arjessa vaalimaan. Rukoiletko yksin vai yhdessä? Ehkä molempia? Rukoiletko aina, kun peset hampaita? Kuunteletko lenkillä ylistysmusaa? Tykkäätkö laulaa, soittaa, kirjottaa? Rukoiletko aina, kun näät keltasen auton?
Kun rakennat rukousrutiinia, varaa siihen aikaa myös kuuntelemiselle. Rukous ei oo meidän yksipuolista vuodatusta, vaan vuorovaikutusta Jumalan kanssa. Muista, että Jumala sieltä kyllä vastailee myös, tosin usein vähän eri tavalla ja aikataululla, mitä me olis aateltu.
3. Hengaile muiden kristittyjen kanssa
Seurakunta on kertakaikkiaan niin siisti idea. Siis ajatus siitä, että ihan erilaiset
ihmiset ikään, koulutukseen, ihonväriin tai varallisuuteen katsomatta ois yhtä perhettä. Et heille kaikki ois yhteistä, että he pitäis toisistaan huolen ja vielä
muistakin sen seurakuntaperheen ympärillä. Nii onhan se nyt aika huippu
juttu.
Ihan niinku me tarvitaan Raamattua ja rukousta, niin samalla tavalla myös muita kristittyjä. Erityisesti sillon, kun tuntuu että uskon ja Jumalan kanssa on vaikeeta, me tarvitaan yhteisön uskoa, joka kantaa.
4. Käy ehtoollisella.
Tunnustettakoon, että mie en oikeen tiiä että mitä ehtoollisella tapahtuu.
En siis ole vielä niin etevä teologi, että tietäisin, mitä se tarkottaa, että Jeesus on siinä
hetkessä jotenkin erityisesti läsnä. Ja että kun me astutaan ehtoollispöytään, niin se on sitten Jeesuksen ruumis ja veri ja syntien anteeksianto ja
uusi elämä ja mitä kaikkea vielä, mitä meille siinä tarjoillaan.
Tästä huolimatta ehtoollinen on mulle tosi tärkeä. Jos susta keväällä tuntu, että oli vähän vaikeeta ja kuivaa Jumalan kanssa, niin se saatto ihan hyvin johtua ainaki joiltain osin siitä, ettei päästy yhessä seurakuntaperheenä viettämään pyhää ateriaa.
Jos et mitään muuta syytä keksi ehtoollisella käymiseen, niin se on ainakin ihan hyvä perustelu, että Jeesus on meitä itse siihen kehottanut. Se on aina ihan pätevä tapa perustella tekemisiään! :D
~
Saatoit huomata, että nyt on käyty läpi perinteinen "uskonelämän pöytä" tai "uskon auto", jossa on neljä rengasta ja Usko ratissa. Mut haluisin lisätä listaan vielä yhden:
5. Anna sen soida.
Hengellinen elämä ei ole oikeiden sääntöjen
noudattamista, oman pelastuksen ostamista tai taivaspaikan
varmistelua. Ei se voi sitä olla, koska Jumalan armoa me ei vaan voida ansaita.
Vaan kun me annetaan Jumalalle mahdollisuus toimia meidän elämässä ja pysytään siinä ylitsevuotavan rakkauden viinipuussa, niin Jumala on luvannut, että ennemmin tai myöhemmin se alkaa tuottaa hedelmää. "Siinä minun Isäni kirkkaus tulee julki, että te tuotatte runsaasti hedelmää ja niin osoitatte olevanne opetuslapsiani" (Joh. 15:8).
Jos ja kun pystyt, tee valintoja niin että Jumalan on mahdollista tuottaa hedelmää sun elämässä! Tää on maailman paras juttu, nii oishan se nyt kummallista, jos se ei missään näkyis.
Anna sen näkyä, että Jumala rakastaa sua.
Ota vastaan ja anna eteenpäin.
Anna Jumalalle tilaa toimia.
Anna sen soida.
~
PS. Liikaa versoja?
Tuntuuko siltä, ettei ehdi tai jaksa? Että teksi varmaan hyvää esimerkiksi rukoilla tai lukea Raamattua enemmän, mutta ei oo resursseja?
Se voi olla ihan paikkaansa pitävä huomio. Voi olla, että sun vois olla hyvä vähän siivota sun arkea. Ihan niinku tossa Johanneksen tekstissä viinitarhuri puhdistaa ”jokaisen hedelmää tuottavan oksan (hän puhdistaa) liioista versoista, jotta se tuottaisi hedelmää entistä enemmän” (Joh. 15:2).
Onko sun arjessa ehkä jotain, mitä et tarvitse? Ymmärrän, että tilanne on hyvin erilainen yksinelävällä ja 7 lapsen äidillä tai isällä. Mutta sun omasta lähtökohdasta käsin voisit lempeästi kysyä, onko sun elämässä jotain, minkä vois jättää pois. Ehkä jotain, mikä ei edistä sun hengellistä hyvinvointia tai hyvinvointia ylipäätään. Sillee lujan lempeästi!
Siukkiksii,
Emma

Kommentit
Lähetä kommentti