Usko ja rukous

1. Muistiinpanot (eli mitä saisi jäädä mieleen):
  • Rukous on vuorovaikutusta/juttelua Jumalan kanssa
  • Jumala vastaa jokaiseen rukoukseen (Liikennevalomalli: kyllä  - odota - ei)
  • Usko on suhde Jumalaan: jumalasuhteesta saa ja kannattaa pitää huolta
  • Rukoileminen yksin ja yhdessä on parhaita tapoja viettää Jumalan kanssa aikaa
2. Pohdintakysymyksiä:
  • Milloin ihmiset rukoilevat? Miksi?
  • Tiedättekö jotain valmiita rukouksia?
  • Missä voi rukoilla?
  • Millaisissa asennoissa ihmiset rukoilevat? Miksi?
  • Millaisten asioiden kanssa voi tulla Jumalan luo?

3. Voitte katsoa Kangasalan seurakunnan videon aiheesta:



4. Toinen mainio rukoilemista ja rukousvastauksia käsittelevä video löytyy Pastronautin IG-TV:stä.

5. Kuunnelkaa seuraavat rukoukset: 

Kuunnellessa voi mennä kävelylle tai ottaa tyynyjä ja loikoilla lattialla. Myös maalaaminen tai piirtäminen samalla voi auttaa keskittymään ja jäsentämään omia ajatuksia.

Juha Tapio - Hei Jumala
Antti Tuisku - Pidä tunkkis
Idän Ihmeet - Jeesus siunaa nämä lihapullat
  • Mitä tai ketä henkilöt rukoilevat?
  • Millaisessa mielentilassa he ovat?
  • Mikä on samaistuttavin rukous? Miksi?
  • Voisitko itse rukoilla tai oletko joskus rukoillut samalla tavalla?
6. Ryhmätehtävä: kirjoittakaa omat rukoukset. Rukouksessa voi käyttää esimerkiksi kiitä, pyydä ja siunaa -mallia, jossa rukoillaan ensin kiittäen, sitten pyytäen ja lopuksi muita siunaten.* Rukoukset voi kirjoittaa yksin tai ryhmissä.

*Siunaus = kaikki se hyvä, mitä me Jumalalta saadaan.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jumala ei muutu

Antti-Kristus eli mitä Valitusta kansasta pitäisi ajatella

7 hyvää podcastia