Usko ja rukous
1. Muistiinpanot (eli mitä saisi jäädä mieleen):
- Rukous on vuorovaikutusta/juttelua Jumalan kanssa
- Jumala vastaa jokaiseen rukoukseen (Liikennevalomalli: kyllä - odota - ei)
- Usko on suhde Jumalaan: jumalasuhteesta saa ja kannattaa pitää huolta
- Rukoileminen yksin ja yhdessä on parhaita tapoja viettää Jumalan kanssa aikaa
2. Pohdintakysymyksiä:
- Milloin ihmiset rukoilevat? Miksi?
- Tiedättekö jotain valmiita rukouksia?
- Missä voi rukoilla?
- Millaisissa asennoissa ihmiset rukoilevat? Miksi?
- Millaisten asioiden kanssa voi tulla Jumalan luo?
3. Voitte katsoa Kangasalan seurakunnan videon aiheesta:
4. Toinen mainio rukoilemista ja rukousvastauksia käsittelevä video löytyy Pastronautin IG-TV:stä.
5. Kuunnelkaa seuraavat rukoukset:
Kuunnellessa voi mennä kävelylle tai ottaa tyynyjä ja loikoilla lattialla. Myös maalaaminen tai piirtäminen samalla voi auttaa keskittymään ja jäsentämään omia ajatuksia.
Juha Tapio - Hei Jumala
Antti Tuisku - Pidä tunkkis
Idän Ihmeet - Jeesus siunaa nämä lihapullat
- Mitä tai ketä henkilöt rukoilevat?
- Millaisessa mielentilassa he ovat?
- Mikä on samaistuttavin rukous? Miksi?
- Voisitko itse rukoilla tai oletko joskus rukoillut samalla tavalla?
6. Ryhmätehtävä: kirjoittakaa omat rukoukset. Rukouksessa voi käyttää esimerkiksi kiitä, pyydä ja siunaa -mallia, jossa rukoillaan ensin kiittäen, sitten pyytäen ja lopuksi muita siunaten.* Rukoukset voi kirjoittaa yksin tai ryhmissä.
*Siunaus = kaikki se hyvä, mitä me Jumalalta saadaan.
Kommentit
Lähetä kommentti