Jumala ei muutu

”Emme ole menettäneet kontrollia, vaan ainoastaan illuusion siitä, että asiat olisivat koskaan olleet hallinnassamme.”


Ystäväni sanat tiivistävät hyvin sen, mitä moni on tänä keväänä pohtinut. Jokainen on saanut konkreettisesti kokea, ettei hallitse ympärillään tapahtuvia asioita. Erityisesti alkukeväästä oli muutosvauhti ennennäkemättömän nopea. Tulevaisuuden suunnitelmia on ollut joko vaikeaa tai mahdotonta tehdä.

Kokemus hallinnan tunteen menettämisestä ei ole erityisen mukava. Jopa hurjimmat seikkailijaluonteet kaipaavat jonkinlaista tunnetta siitä, että voivat vaikuttaa heidän elämässään tapahtuviin asioihin.

Kontrollin konkreettinen puute tuo onneksi mukanaan myös jotain hyvää: se herättää pohtimaan sitä, mikä lopulta on pysyvää. Eikä jäljelle jää kuin yksi asia.

~

Toki moni seikka tuo elämään turvaa ja vakautta. Perheeseen ja ystäviin saa ja kuuluukin tukeutua. Myös pysyvä koulu- tai työpaikka, oma koti ja arjen rutiinit tuovat monelle tunteen pitkäjänteisestä, turvatusta tulevaisuudesta. Mutta kuten sanottu, sekin on illuusio.

Uskon, että kristinuskon Jumala on hyvä Isä, joka haluaa siunata lapsiaan monin tavoin jo tässä ajassa. Saamme siis hyvällä omallatunnolla nauttia myös maallisesta mammonasta ja etenkin inhimillisestä yhteydestä. Mutta lopulta joudumme tunnustamaan, että se kaikki voidaan meiltä myös viedä: ajattelen, että uskollinen Jumala on lopulta ainoa asia, joka pysyy. Onkin aika hienoa, että Jumalan rakkauteen ja pelastustyöhön voi aina ja kaikkialla ripustautua.

Toisaalta on tärkeä muistaa, että vaikka ajat ja elämäntilanteet muuttuvat, pysyy Jumalan meille antama tehtävä samana. Oli maailman tila mikä tahansa, meidät kutsuttu rakastamaan itseämme, toisiamme ja Jumalaa (Matt. 22:37–39). Jeesus on myös kehottanut meitä kasvattamaan kaikista kansoista Hänen opetuslapsiaan ja kastamaan heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Me saadaan myös opettaa toisiamme noudattamaan sitä palvelevaa ja rakastavaa elämäntapaa, jota ristiinnaulittu Kuninkaamme itse toteutti (Matt. 28:19–20).

Äläkä missään nimessä unohda, miten lähetyskäsky loppuu! Jeesus nimittäin kertoo olevansa kanssamme ”kaikki päivät maailman loppuun asti”. Myös krisitty saattaa helposti unohtaa, ettei aikamme rajoitu ainoastaan tähän päivään ja poikkeuskevääseen 2020. Jeesuksen seuraajat kun ovat jo matkalla taivaaseen ja ikuiseen elämään. Sen rinnalla muutama kuukausi tuntuu aika lyhyeltä ajalta.



Teksti on mukailtu Suomen kristillisen opettajaliiton Oksa-lehdessä (nro 1/2020) julkaistusta tekstistä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Antti-Kristus eli mitä Valitusta kansasta pitäisi ajatella

7 hyvää podcastia