Aktiomatka Pohjois-Makedoniaan
Urheiluleiri
yhdisti Suomen ja Pohjois-Makedonian
Joona, Sara ja Noah oppivat Pohjois-Makedoniassa, että lähetystyötä voi tehdä yksinkertaisesti olemalla läsnä.
Joona Toivan, 16, Sara Ammorin, 19, ja Noah Bothan, 16,
koulujen alku oli tänä vuonna (editor's note: 2019) hieman erilainen. Koulureppujen sijaan he tarttuivat
matkalaukkuihin ja suuntasivat kristilliselle urheiluleirille
Pohjois-Makedoniaan paikallisten orpokodissa asuvien nuorten kanssa.
–Tilaisuus oli niin ainutlaatuinen, että oli pakko lähteä
mukaan, Sara toteaa.
Häitä ja makkaraperunoita
Experience2019 -nimellä kulkeva projekti kokosi yhteen
pirkanmaalaisia nuoria. Parikymppisten ohjaajien luotsaamassa hankkeessa oli
mukana 15 teini-ikäistä, joista kahdeksan lähti lopulliselle
lähetystyömatkalle.
Reissun valmistelut alkoivat keväällä 2019 viikoittaisilla
tapaamisilla, tutustumisella ja rahankeruulla. Iso osa varoista kertyi
lahjoituksista, mutta Sara, Noah ja Joona kertovat tehneensä myös paljon töitä.
Rahaa kerättiin muun muassa kirkkokahvituksessa makkaraperunoilla sekä lasten
tapahtuman järjestämisellä. Nuoret tarjosivat myös käytännön apua esimerkiksi
hää- ja rippijuhlien järjestelyissä sekä pihatöissä.
Kaikki rahankeruutavat eivät kuitenkaan onnistuneet
suunnitelmien mukaan.
–Esimerkiksi kirpputori oli farssi. Meidän piti mennä
puistoon, mutta sateen vuoksi siirryimmekin sisälle kirkkoon. Emme saaneet
juuri mitään myytyä, Noah kertoo.
Sunnuntaikirkon messuväen ruokkiminen oli sen sijaan
menestys.
–Saimme myytyä kaikki makkarat, kolmikko muistelee.
Koko matkakassan he saivat viime tipassa kasaan. Niinpä
joukko heräsi elokuun 4. päivä aamuneljältä ja suuntasi Tampereelta kohti
Turkua, jossa heitä odotti suora lento Skopjeen, Pohjois-Makedonian
pääkaupunkiin.
Hikitreenejä helteessä
Itse matkakohde sijaitsi vuoristossa, Mavrovon
kansallispuistossa. Kristillinen lähetystöjärjestö Integrity Alpha & Omega
järjestää siellä vuosittaisen urheiluleirin paikallisessa orpokodissa asuville
nuorille.
Tällä kertaa leirille saapui myös vierailijoita Suomesta.
Leirin vahvuus tuplaantui, kun noin 15 makedonialaista saivat seurakseen
suomalaisnuorten seurueen.
–Paikan päällä oli todella lämmintä, mutta erittäin hyvä
ilmapiiri, Noah kertoo.
–Vaikka meillä oli pieni kielimuuri, olivat makedonialaiset
helposti lähestyttäviä, Joona toteaa.
Nuoret yllättyivät siitä, kuinka samalla tasolla he kokivat
olevansa makedonialaisten leiriläisten kanssa.
–Vaikka he asuivat orpokodissa, sitä ei ollenkaan huomannut.
He olivat ihan tavallisia nuoria, Joona kertoo.
Viikon kestäneen reissun aikana nuoret ehtivät oppia paljon
makedonialaisesta kulttuurista. Esimerkiksi käsipallo ja Aleksanteri Suuri ovat
Pohjois-Makedonian ylpeydenaiheita. Ainoa kurja kulttuurien välinen kohtaaminen
oli viimeisenä päivänä järjestetty Suomen ja Pohjois-Makedonian välinen
lentopallo-ottelu.
–Harmittaa vieläkin. Odotimme peliä koko viikon ja lopulta hävisimme,
Joona harmittelee.
Urheilusta
uskonasioihin
SPORT+ -leiri oli nimensä mukaisesti urheiluleiri, sillä leiriläiset
harjoittelivat yhdessä kaksi kertaa päivässä. Ohjelmaan kuului eri lajeja
baseballista koripalloon. Yhteisten harjoitusten
ja ruokailujen jälkeen leiriläiset viettivät aikaa iltaohjelman parissa.
–Sain ohjelmista paljon hyviä ideoita omaa tulevaa työtäni
ajatellen, nuoriso- ja vapaa-ajanohjausta opiskeleva Sara kertoo.
Iltaohjelmaan kuului
perinteisten leirileikkien lisäksi myös hengellisiä ja urheilullisia teemoja
yhdistävä opetus. Opetuksissa käsiteltiin esimerkiksi voimaa, joustavuutta ja
kestävyyttä.
–Oli mielenkiintoista, miten kristillisiä ja urheilullisia
teemoja yhdistettiin, Sara toteaa.
Mieleen jäivät myös
paikallisten ohjaajien kertomat henkilökohtaiset uskoontulotarinat. Kolmikko
korostaa, että usko oli myös se tekijä, joka yhdisti porukan yli kieli- ja
kulttuurimuurien.
–Kokoonnuimme yhteen Jumalan takia ja saimme voimaa uskosta
ja toisiltamme. Leiri tuskin olisi onnistunut ilman Jumalaa, Noah toteaa.
Ensimmäinen, muttei viimeinen aktio
Aktiomatka oli
Saran, Joonan ja Noahin ensimmäinen. Samalla se muutti heidän käsitystään
lähetystyöstä. Esimerkiksi Joona oli aiemmin ajatellut, että
lähetystyöhön täytyy lähteä aina pitkäksi aikaa.
Noahille jäi mieleen
keskustelu makedonialaisen leiriohjaajan kanssa. Noah oli kysynyt häneltä,
voisiko auttaa leirillä jotenkin. Ohjaaja oli vastannut, että ei – tärkeintä,
että he ovat mukana. Jo sillä oli ohjaajan mukaan valtava merkitys.
–Se oli tosi palkitseva hetki. Ymmärsin, että mukanaolollamme
on suuri arvo, Noah kertoo.
Sara pohti matkalla yhdessäolon merkitystä.
–Olin ajatellut, että lähetystyössä aina puhutaan
Jeesuksesta ja levitetään tietoa, mutta tällä reissulla olimme lähinnä vietimme
aikaa yhdessä, hän pohtii.
Lähetystyömatka oli siis nuorten ensimmäinen, mutta tuskin
viimeinen.
–Kokemus oli niin onnistunut, että aion jatkossakin olla
rohkea ja lähteä tällaisiin projekteihin mukaan, Sara kertoo.
–Reissu oli hieno. Seuraavalla kerralla haluaisin lähteä kunnon töihin, vaikka rakentamaan taloa, Joona toteaa.









Kommentit
Lähetä kommentti